ПРАЦЮЄМО З ПЕДАГОГАМИ тимбілдинг

Щасливо там живеться, де злагода ведеться! або Тимбілдинг у педагогічному колективі

Світлана ДУБОВИК, практичний психолог Литвинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Луганська обл.
Кожен чув вислів «У здоровому тілі — здоровий дух». Як на нашу думку, то він не лише про спорт. Перефразуймо його на «шкільні» реалії, і буде щось на кшталт «У злагодженому колективі — командний дух». Як створити такий колектив, таку команду мрії? Проведіть тренінг для тимбілдингу
Згуртований і дружний колектив — це запорука успіху будь-якої організації. Адже у колективі, де панує сприятлива психологічна атмосфера, довіра між колегами, взаєморозуміння, ефективність роботи набагато вища. А відкриті дружні взаємини у педагогічному колективі дають змогу педагогам спільно долати професійні труднощі й мотивувати одне одного до особистісного зростання. Щирість у спілкуванні та підтримка одне одного — профілактика стресу та професійного вигорання. Та як створити такий колектив?
Тимбілдинг, або командотворення (з англ. Team building — побудова команди) — комплекс заходів, які спрямовані:
  • згуртувати колектив;
  • сформувати навички виконання завдань у команді;
  • підвищити ефективність командної роботи;
  • мотивувати для досягнення колективних цілей;
  • створити позитивний психологічний клімат у педагогічному колективі.
Спільний активний відпочинок, корпоративні ігри, тренінги — це «інструменти» тимбілдингу. Один з тренінгів — у Додатку. Щоб команда під час тренінгу працювала злагоджено та продуктивно, важлива якісна комунікація. У всіх учасників має бути можливість ставити запитання й уточнювати поточні завдання, щоб не виникало непорозумінь. Основа побудови команди — це справжня взаємоповага, цінність кожного працівника як людини.

Додаток

Тренінг для згуртування педагогічного колективу

МЕТА:
  • формувати сприятливий психологічний мікроклімат у педагогічному колективі;
  • розвивати вміння працювати в команді.
ЗАВДАННЯ:
  • створити ділову творчу робочу атмосферу серед педагогів;
  • згуртовувати педагогічний колектив;
КІЛЬКІСТЬ ЗАНЯТЬ: 2.
ТРИВАЛІСТЬ ЗАНЯТЬ: 2-2,5 год.
УЧАСНИКИ:
  • практичний психолог;
  • педагоги.
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ: 10-15 осіб.
ОБЛАДНАННЯ: ватмани, аркуші формату А4, ручки, плакат з правилами роботи під час заняття, стікери, паперові серветки.

Заняття 1

І. Вступна частина
Вступне слово практичного психолога


Мета: повідомити тему та мету тренінгу, ознайомити учасників з поняттям «тимбілдинг».
Хід: практичний психолог вітається з педагогами та оголошує тему тренінгу. Потім говорить, що всі їхні зусилля будуть спрямовані на поліпшення психологічного клімату в колективі та згуртування команди. Згуртований, дружний колектив працює набагато якісніше, професійніше та з перспективою на особисте майбутнє й майбутнє навчального закладу. Тимбілдинг дасть змогу прискорити цей процес, оскільки в педагогів формуватимуться навички виконання спільних завдань у колективі, підвищиться ефективність командної роботи та мотивація для досягнення колективних цілей. Відтак практичний психолог налаштовує учасників, що на тренінгу вони спробують створити творчий довірливий психологічний клімат, аби якомога більше дізнатися одне про одного, порозумітися та налагодити щирі ділові взаємини.
Вправа «Візьми серветку»


Мета: познайомити учасників і навчати їх самопрезентувати себе.
Хід: учасники сидять на стільцях кружка обличчям одне до одного. Практичний психолог передає по черзі пачку серветок і говорить: «Візьміть, будь ласка, стільки серветок, скільки вам потрібно». Після того, як всі учасники взяли серветки, практичний психолог просить кожного представитися і повідомити про себе стільки цікавих фактів, скільки серветок той узяв.
Вправа «Прийняття правил роботи в групі»
Мета: ознайомити педагогів з правилами роботи в групі, емоційно налаштувати їх на співпрацю та створити сприятливий психологічний клімат.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам розглянути та узгодити правила роботі в групі.
  • Говорити за правилом «тут і тепер».
  • Не перебивати партнера.
  • Не давати порад, якщо про це не просять.
  • Правило «тихого» мобільного.
  • Бути щирим, активним.
  • Правило «закритого кола» — конфіденційність.
Ватман, на якому записані ці правила, прикріплений на дошці. Учасники за бажанням доповнюють їх своїми правилами.
Вправа «Мої очікування від тренінгу»


Мета: визначити очікування учасників від тренінгу.
Хід: практичний психолог пропонує педагогам написати на стікерах очікування від тренінгу та наклеїти стікери у відведеному місці на дошці. Потім учасники озвучують свої сподівання.
Вправа-розминка «Ознаки»


Мета: налаштувати педагогів на роботу в команді.
Хід: практичний психолог пропонує одному учаснику вийти з кімнати. Решта учасників мають згрупуватися за певною ознакою. Наприклад, одна група педагогів у штанах, друга — у спідницях або одна група з довгим волоссям, друга — з коротким. Учасник, який повернувся в кімнату, має назвати ознаки обох груп.
ІІ. Основна частина
Вправа «Асоціації»


Мета: визначити ставлення учасників до педагогічного колективу.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі назвати асоціації до слова «команда». Відтак записує слова на дошці.

На гору семеро тягнуть, а з гори і один зіштовхне.
Українське прислів’я
Мозковий штурм «Складові сприятливого психологічного клімату»


Мета: визначити складові сприятливого психологічного клімату.
Хід: практичний психолог повідомляє, що позитивний психологічний клімат сприє формуванню у членів колективу відчуття задоволення від участі у спільній діяльності. Коли в колективі є люди з відчуттям незадоволення, то з часом вони об’єднаються у референтну групу, що призведе до дезінтеграції колективу. Щоб запобігти цьому явищу, слід визначити складові сприятливого психологічного клімату.
Практичний психолог пропонує учасникам утворити дві групи. Кожна група має визначити складові сприятливого психологічного мікроклімату в колективі. Педагоги записують всі варіанти на папері, а потім представники груп озвучують їх та обирають п’ять головних складових.
Наприклад:
  • вільне висловлювання власної думки під час обговорення робочих питань, довіра, доброзичливість і ділова конструктивна критика;
  • відповідальність кожного педагога за стан справ у колективі;
  • взаємодопомога та взаємопідтримка в ситуаціях, які викликають негативні емоції у колег;
  • інформованість членів колективу про завдання і стан справ під час їх виконання;
  • виконання функціональних обов’язків.
Гра «Рахунок»


Мета: розвивати вміння працювати в команді, створювати довірливу атмосферу та налаштуватися на роботу.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі за сигналом швидко рахувати по порядку й пропускати число 8 та всі інші двоцифрові числа з 8. Той, хто помилився, вибуває з гри.
Вправа-руханка «Вагончик»


Мета: розвивати вміння відчувати колектив, формувати згуртованість.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам стати одне за одним, покласти руки на плечі одне одному й заплющити очі. Потім він веде «учасників-вагончиків» у різних напрямках по кімнаті, а вони мають рухатися за його голосом і не розривати «потяг». Відтак практичний психолог обговорює з учасниками, чи складно було довіряти ведучому під час вправи-руханки та пропонує описати відчуття, які виникли після вправи.
Вправа «Необхідні якості»


Мета: визначити особистісні якості та дії людини, які дають змогу налагодити ефективну співпрацю в колективі. Виявити особистісні риси людини, які шкодять ефективній співпраці в спільноті вчителів.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам утворити дві групи. Потім він дає кожній групі конверт із завданням. Перша група має визначити, які особистісні якості, риси характеру вчителя для ефективної взаємодії з колегами в колективі. Друга група має визначити дії вчителя для ефективної взаємодії з колегами в колективі. Відтак практичний психолог пропонує учасникам обговорити, що вони дізналися нового після виконання цієї вправи.
Вправа «Пінгвіни»


Мета: розвивати згуртованість, створювати атмосферу відкритості, підтримувати психологічний контакт.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам уявити, що вони пінгвіни. Потім він повідомляє, що пінгвіни під час зимових бур і холодів туляться докупи й так рятуються. У такий спосіб майже всі пінгвіни переживають суворі умови, оскільки разом їм тепліше. Практичний психолог пропонує учасникам стати зграєю пінгвінів, щоб «не замерзнути». За сигналом «Почали» педагоги переміщуються в кімнаті, а за сигналом «Буря» — швидко групуються в купку. Практичний психолог коментує, що в природі пінгвіни, які назовні купки, постійно мерзнуть і хочуть потрапити всередину, а пінгвіни з центра намагаються потрапити назовні. Учасники домовляються про «зовнішньо-внутрішню» взаємодію.
ІІІ. Завершальна частина
Вправа «Рефлексія»


Мета: виявити, наскільки тренінгове заняття було цікавим і корисним, отримати зворотний зв’язок.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам підійти до дошки й зняти свої стікери, де записані очікування від тренінгу. Потім кожен учасник по черзі зачитує зі стікера очікування від заняття, говорить свої враження від тренінгу та підсумовує, чи вони виправдалися.
Вправа «Побажання»


Мета: згуртовувати колектив, поліпшувати психоемоційний стан учасників.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам стати кружка й по черзі продовжити речення: «Настрій, з яким я завершую заняття, — …, тому бажаю іншим … ».

Заняття 2

І. Вступна частина
Вступне слово практичного психолога


Мета: налаштувати учасників на активну роботу.
Хід: практичний психолог вітається з учасниками й повідомляє їм про продовження тренінгу для згуртування педагогічного колективу. Він пропонує подумати над значенням прислів’я: «Щасливо там живеться, де злагода ведеться!». У колективі, де всі намагаються дослухатися до думки інших, поважають одне одного та допомагають, завжди панує позитивна атмосфера, а всі професійні завдання колеги розв’язують швидко й легко. Практичний психолог запитує в педагогів, що, на їхню думку, необхідно знати та вміти для того, щоб мати міцну команду та сприятливий психологічний клімат у колективі.
Вправа «Оригінальні привітання»
Мета: створити сприятливий психологічний клімат у групі.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі привітатися з групою. Їхні привітання мають бути оригінальними, без повторів.
Вправа «Правила роботи в групі»


Мета: нагадати учасникам правила роботи в групі, прийняті на попередньому занятті.
Хід: практичний психолог прикріплює на дошці ватман з правилами роботи в групі, які учасники прийняли на попередньому занятті. Учасники пригадують правила та за потреби корегують їх.
Вправа «Очікування»


Мета: визначити очікування учасників від тренінгу.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам написати на стікерах свої побажання і пропозиції до практичного психолога й по черзі зачитати їх уголос. Потім стікери слід наклеїти на дошці у відведеному місці.
ІІ. Основна частина
Вправа «Перше враження»


Мета: формувати сприятливу атмосферу для подальшої взаємодії.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам подивитися на своїх «сусідів» і пригадати той момент, коли вони вперше побачили їх у школі. Потім учасники по черзі розказують про враження, яке колеги-«сусіди» справили саме в той момент.
Вправа «Компліменти»


Мета: створити позитивну емоційну атмосферу в групі, згуртувати учасників.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам сформувати два кола — внутрішнє і зовнішнє. При цьому всі мають стояти обличчям одне до одного. Відтак за сигналом практичного психолога учасники внутрішнього кола мають повільно рухатися в один бік, а учасники зовнішнього кола — у протилежний. Кожен учасник має обмінюватися компліментами з тим, хто опиняється навпроти.
Вправа «Секрети спілкування»


Мета: активізувати взаєморозуміння та формувати комунікативні вміння і навички.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам сформувати чотири однакові групи. Потім він дає кожній групі конверт із завданням у вигляді пазлів. Учасники мають скласти ці пазли й прочитати секрети ефективного спілкування:
  • Говори так, щоб тебе почули.
  • Створюй умови для конструктивного спілкування.
  • Менше говори, а більше слухай.
  • Слухай так, щоб зрозуміти, про що йдеться.
Далі практичний психолог пропонує педагогам обговорити кожен «секрет спілкування» у групі й прокоментувати його іншим учасникам. Потім практичний психолог підсумовує важливі для спілкування якості людини й записує їх на дошці.


Струмки зіллються — ріки, люди з’єднаються — сила..
Українське прислів’я
 «Сила підтримки»


Мета: формувати навички прийняття підтримки колег і вміння надавати її.
Хід: практичний психолог підводить учасників до думки, що підтримка — це конкретні дії, які сприяють або навпаки не сприяють бажаному результату, оскільки багато залежить від конкретної ситуації та індивідуальних особливостей людини. Люди підтримують одне одного по-різному: словом, порадою, усмішкою, жартом.
Практичний психолог пропонує учасникам підтримати його в професійних ситуаціях. Він розігрує різні ситуації, у яких йому необхідна підтримка, а учасники мають дібрати слова, щоб йому допомогти.
Відтак практичний психолог підсумовує, що підтримка буває ефективною та неефективною. Ефективна підтримка враховує реальні побажання та емоційні потреби людини в певний момент, поліпшує її стан. Щоб підтримка була ефективною, слід надавати її вчасно, враховувати індивідуальні особливості людини.
Гра «Лінійка днів народження»


Мета: розвивати вміння працювати в команді, створювати довірливу атмосферу.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам стати в одну лінію за днями народження — з 1 січня до 31 грудня. Педагоги мають невербально дізнатися дні народження колег, щоб знайти своє місце в лінійці. Після цього учасники обговорюють, що їм допомагало, а що заважало виконувати цю вправу. Практичний психолог підсумовує, що навіть за різних обмежень можна зрозуміти одне одного.
Вправа «Мистецтво жити в злагоді»


Мета: формувати комунікативні навички, навички взаємодопомоги та взаємопідтримки; розвивати вміння працювати в команді.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам сісти кружка. Він роздає олівці або фломастери кожному з них. Потім дає ватман і пояснює, що на ньому слід намалювати плакат, щоб символічно зобразити назву вправи. Учасники по черзі зображують певні елементи плаката й передають ватман далі.
Вправа «Потяг довіри»


Мета: формувати сприятливу атмосферу для подальшої взаємодії.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам прикріпити чисті аркуші паперу на спини одне одного. Потім педагоги мають довільно рухатися по кімнаті. За сигналом слід зупинитися й колезі, що поруч, на аркуші паперу написати щось важливе та приємне. Практичний психолог наголошує, що кожній людині важливо дізнатися про себе щось хороше. Тому слід бути уважними до почуттів іншої людини.
Важливою умовою цієї вправи є те, що аркуші із записами колег учасники мають прочитати вдома.
ІІІ. Завершальна частина
Вправа «Рефлексія»


Мета: аналізувати результати роботи відповідно до попередніх очікувань та підбити підсумки.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам відповісти на запитання:
  • Що вдалося під час тренінгу?
  • Над чим ще слід попрацювати?
Вправа «Тепле коло долонь»


Мета: згуртувати колектив, формувати довіру.
Хід: практичний психолог пропонує учасникам взятися за руки й відчути тепло, яке передається хвилею до кожного. Він торкається лівої руки сусіда й передає йому тепло своєї долоні, а той по черзі своєму сусідові й так далі.
+

Це цікаво!

Історія тимбілдингу
Тимбілдинг, який застосовують у сучасних компаніях, подібний до того, що з’явився в Америці в 50-х роках ХХ століття. У той час найпоширенішим видом зміцнення колективу був історичний і рольовий тимбілдинг. Працівники переодягалися в костюми історичних персонажів і виконували різні колективні завдання. Так тимбілдинг став не просто спільним дозвіллям, а й ефективним способом вироблення «командного духу». Адже під час розігрування сценок або виконання завдань колеги знаходили нові точки дотику й ліпше одне одного пізнавали, що допомагало їм у спільній трудовій діяльності.
Згодом стали набирати популярності й інші способи — спортивні та психологічні ігри, творчі заходи тощо. Нині поняття «тимбілдинг» набуває інших форм. Фахівці пропонують нові варіанти згуртування колективу, виробляють і практикують нові тактики. Навіть проведення корпоративних свят у колективах відбувається з різними іграми, що формують дух єдності.

Комментариев нет:

Отправить комментарий